Holi Phagwa, White Beach en Bigi Pan - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lieke Tanke - WaarBenJij.nu Holi Phagwa, White Beach en Bigi Pan - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lieke Tanke - WaarBenJij.nu

Holi Phagwa, White Beach en Bigi Pan

Door: Lieke Tanke

Blijf op de hoogte en volg Lieke

05 April 2016 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal,

Zoals beloofd zal ik jullie iets vertellen over mijn Holi Phagwa beleving. Daarnaast vertel ik jullie graag iets over het uitstapje met kindertehuis Samuel naar White Beach en deel ik mijn fantastische belevenis naar Bigi Pan met jullie. Deze drie momenten zullen mij altijd bijblijven, want wat was dit fantastisch!! Naast deze geweldige ervaringen/belevenissen gaat eigenlijk alles zijn gangetje. Sinds vorige week loop ik twee dagen per week stage omdat alle basisscholen nu vakantie hebben. Ik loop nu dus alleen stage bij kindertehuis Samuel. Verder gaat het met de gezondheid goed. Van mijn verstandskies heb ik nauwelijks last, dus laten we hopen dat dit nog even zo blijft. Gelukkig (nog) geen Zika opgelopen, hoewel ik nog steeds dagelijks geprikt wordt door die o zo leuke beestjes. Ze moeten vooral je benen en voeten hebben en je krijgt er uiteindelijk hele mooie plekken voor terug (not). Tot slot hebben we ook beter weer gekregen. Af en toe kan het nog heel de dag regenen, maar over het algemeen zien we nu bijna elke dag de zon. Het bijbruinen (of verbranden) kan nu dus eindelijk gebeuren. Soms is het niet uit te houden, maar gelukkig hebben we een zwembad en kan ik (als enige van het huis) mijn airco aanzetten.

Holi Phagwa op stage en in de Palmentuin/Onafhankelijkheidsplein (dinsdag 22 en woensdag 23 maart)
Vandaag hadden wij Holi Phagwa viering op stage (basisschool het Gouden Hart). Ik mocht vandaag in groep 1-2 aanschuiven. Niet alle kinderen waren er omdat zij dit feest niet vieren en dus thuis mogen blijven. Eerst zijn wij (om half 10) roti gaan eten. Het was de bedoeling dat alle ouders wat mee zouden nemen, maar dit was niet duidelijk gecommuniceerd. Er had dus maar een kind eten bij. Gelukkig was er meer dan genoeg en was er zelfs nog over voor een andere klas. Na het eten mochten alle kinderen naar buiten. Al die tijd werden de mooiste kleuren verspreid. Wat hadden de kinderen (en leerkrachten/stagiaires) een pret. Na deze onvergetelijk ochtend zijn we alles schoon gaan maken en hebben we met alle leerkrachten staan kletsen. In de avond zijn we met vijf meiden van het huis naar een Hindoestaanse feestviering geweest; Sukla Phalguna, de laatste dag van de hindoekalender. Dit wordt in de avond voor Holi Phagwa, de laatste dag van de maand Phalguna, gevierd. Op deze dag verbrandt men de tevoren geplante Holika (boom), welke het kwade symboliseert. Dit was erg indrukwekkend om te zien. Hierna mochten we (weer) roti mee eten en traden er ondertussen mensen op (muziek, dans enzovoort). Hierna hebben we thuis nog in de hangmatten gezeten en ben ik daarna naar bed gegaan. De volgende dag zouden we namelijk van 12:00 uur tot 00:00 uur Holi Phagwa vieren in de Palmentuin en op het Onafhankelijkheidsplein. Dit werd uiteindelijk toch later omdat er vanaf 12:00 uur nog niet veel te beleven viel. Rond 15:00 uur zijn wij met een groep meiden (en een nieuwe jongen van het huis die net aankwam)richting de Palmentuin gegaan. Hier werden we al snel van alle kanten bestrooid met het kleurrijke poeder. Er werd muziek gedraaid en later hebben we genoten van de ‘Makhan Chor’. Hierbij wordt er een menselijke toren gevormd om een pot honing, die zeven meter hoog in de lucht hangt, buit te maken. Dit was erg leuk om te zien. Hierna zijn we naar het Onafhankelijkheidsplein gegaan en hebben we genoten van de leuke sfeer en muziek. Het was een erg leuke en bijzondere dag. Ik ben blij dat ik deze twee dagen mee heb mogen maken.

White Beach met kindertehuis Samuel (woensdag 30 maart)
Vandaag zijn we met alle kinderen en het personeel van kindertehuis Samuel naar White Beach gegaan. White Beach is een particulier recreatiegebied aan de Surinamerivier, nabij Domburg te Suriname. Het complex met een kunstmatig zandstrand is in 2004 aangelegd. Langs het strand zijn diverse barretjes en een restaurant gelegen. Ook zijn er hutjes te huur. Om 9:00 uur zouden we met een busje vertrekken vanaf het kindertehuis. Dit liep helaas uit omdat tante Helen (moeder van het huis) nog niet klaar was. Eenmaal aangekomen op White Beach zijn we de spullen gaan uitladen en konden de kinderen niet meer wachten om het water in te gaan. We hebben ze geholpen met uitkleden en zijn daarna bij het water gaan staan. De kinderen hebben ondanks het slechte weer erg genoten en vooral de jongsten waren het water niet uit te slaan. Het personeel trok zich in een andere tent terug en genoten even van de rust en van elkaars gezelschap. Saskia, Ivanka, Charissa en ik hielden de kinderen in de gaten en vermaakten ze. Het was een erg leuke dag en je zag iedereen genieten. Deze dag hebben wij kunnen organiseren door middel van het donatiegeld dat wij opgehaald hebben. Wij hebben het deel van het donatiegeld goed besteed, want we krijgen elke keer maar weer te horen hoe leuk iedereen het vond en hoe dankbaar ze zijn. Bij deze wil ik de mensen die iets gedoneerd hebben enorm bedanken. Samen hebben wij de kinderen en begeleiders een mooie dag gegeven. Sommige begeleiders en voornamelijk de kinderen waren hier nog nooit geweest omdat z’n dag niet kunnen veroorloven.

Bigi Pan (van zaterdag 2 april tot zondag 3 april)
Ik kan het blijven zeggen, maar wat heb ik een fantastisch weekend gehad. We vertrokken om 07:45 uur met 14 man (waaronder vier ouders van twee huisgenoten) vanaf ons huis. Na ongeveer een uur gereden te hebben zijn we gestopt in Groningen. Hier hebben we een broodje gegeten en wat gedronken en zijn we daarna met onze gids een rondje gaan lopen. Hij liet ons verschillende monumenten zien en er was tijd om foto’s te schieten. Hierna zijn we verder gereden naar Coronie (kokosdistrict), Wageningen ( oude rijstfabriek) en Nickerie. In Nickerie hebben we een bezoek gebracht aan een Hindu tempel waarna we vervolgens naar het centrum van Nickerie zijn gereden om daar de boot te pakken richting Bigi Pan. Het waren drie kleine, oude, houten bootjes waar ongeveer acht man in kon. De vaartijd over de Nickerierivier duurde ongeveer 20 minuten waarna vervolgens de bootjes over een sleephelling getrokken moesten worden om uiteindelijk het Bigi Pan meer op te kunnen. Tijdens het varen kwamen wij al veel vogelsoorten tegen, waaronder verschillende reigersoorten, ibissen, roofvogels, vissen en twee bosuilen. Vanaf de sleephelling naar het huis op het meer was het ongeveer nog een uur varen. Onze gids nam de tijd om ons veel volgelsoorten te laten zien, dus ik denk dat wij er ongeveer anderhalf uur over gedaan hebben. Daar aangekomen (en oh wat was dit gaaf) bij ons huis op het water, zijn we met de bootsmannen en onze gids de hangmatten op gaan hangen. Hierna hebben we wat gechilld, foto’s gemaakt en stond er vervolgens een lekkere saoto soep op ons te wachten (met natuurlijk een glas borgoe cola). In de avond zijn we kaaimannen gaan spotten (helaas niets gezien) en zijn we daarna de verjaardag van onze buschauffeur gaan vieren met veel drank en swingende muziek. Toen begon mijn avontuur in mijn hangmat. Helaas bleek het slapen in een hangmat voor mij geen succes te zijn. Ik denk dat ik gemiddeld een uur geslapen heb. Het was best fris en ik kon maar niet in slaap komen omdat ik niet wist hoe ik moest liggen. De volgende ochtend was dus even doorbijten, maar dit ging mij gelukkig goed af. We zijn na een heerlijk ontbijt (brood met een roerbak ei en baka bana) weer de boot ingestapt om onder andere flamingo’s te spotten. Overal zal je groepen flamingo’s. Onze gids vertelde ons dat er ongeveer 4000 flamingo’s in Bigi Pan leven. Helaas konden we niet heel dichtbij komen, maar wel dichtbij genoeg om mooie foto’s te nemen. Hierna hebben zijn we midden op het meer gestopt voor een modderbad. Het water staat er erg laag, dat was z’n gek idee. Bij terugkomst bij het huis konden we nog even genieten van de zon en waren de bootsmannen aan het vissen. De krabben die gevangen werden, werden direct klaargemaakt zodat we die bij de lunch konden eten. En wat waren ze lekker!! Na de lunch begon onze lange terugreis naar Paramaribo (13:00 uur). Om 17:45 uur kwamen wij aan bij ons huis. We zijn snel gaan douchen en hebben de dag afgesloten met een heerlijke pannenkoek bij het pannenkoekenhuis. Daarna ben ik gelijk mijn bed in gegaan, want wat was ik moe. Met een lach op mijn gezicht denk ik terug aan dit geweldige weekend. Over een paar weken zal ik nog voor twee dagen naar Galibi/Fr.Guyana (zeeschildpadden tour) gaan en voor vier dagen naar Voltzberg. Ook dit moeten hele gave trips zijn, dus ik ben erg benieuwd. Je betaalt hier best wat voor, maar het is zeker de moeite waard.

Zo, dit was het weer voor vandaag. Ik ga nu snel wat koken (jaja, aardappels met erwten en een burger) en genieten van mijn avond. Tot snel!!

Liefs Lieke


  • 06 April 2016 - 16:48

    Betsie Polak:

    Wat heb je er weer een leuk verslag van gemaakt! Kun je alle indrukken nog een beetje verwerken? Wat een belevenissen, druk maar heel gaaf!
    Ik kijk nu al weer uit naar het volgend verslag.....haha

    Groetjes uit een druilerig en fris Nederland, Betsie

  • 04 Mei 2016 - 12:01

    Pauline:

    He lieverd,

    Wat heb je weer leuke dingen meegemaakt. Vast en zeker heel leuk om de kinderen zo te zien genieten. Van je hangmatavontuur en de krokodillentocht had ik natuurlijk al gehoord, hopen dat je meer geluk hebt met de zeeschilpaddentour. :-)

    Dikke kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lieke

Hallo allemaal, Vanaf 6 februari 2016 ga ik voor 3,5 maand stage lopen in Suriname (Paramaribo). 21 mei 2016 zal ik weer naar Nederland vertrekken. Ik ga vier dagen per week stage lopen in kindertehuis 'Stichting voor het Kind' en een dag op een basisschool. Op waarbenjij.nu kunnen jullie mijn ervaringen en reisverslagen lezen. Ook zal ik regelmatig foto's met jullie delen. Veel lees en kijk plezier! Groetjes Lieke

Actief sinds 26 Jan. 2016
Verslag gelezen: 349
Totaal aantal bezoekers 5921

Voorgaande reizen:

06 Februari 2016 - 21 Mei 2016

Lieke in Suriname

Landen bezocht: