Week 2 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lieke Tanke - WaarBenJij.nu Week 2 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lieke Tanke - WaarBenJij.nu

Week 2

Door: Lieke Tanke

Blijf op de hoogte en volg Lieke

22 Februari 2016 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal,

Ik zal jullie in het kort iets vertellen over mijn eerste stageweek en mijn eerste tour (zaterdag) hier in Suriname.

Maandag 15 februari (het Gouden Hart)
Vandaag voor het eerste naar stage geweest. Het fietsen ging gelijk goed. We hebben er ongeveer 35 minuten over gedaan. Eenmaal aangekomen op stage kregen we een korte rondleiding van Claudia (onderdirecteur) en vertelde ze de regels die gelden op school. Daarna mochten we gelijk voor een klas staan (special needs klas) omdat de leerkracht een bespreking had. Dit was best lastig omdat we nog niets wisten en de kinderen op een gegeven moment erg druk en afgeleid werden. Rond 10.30 uur zijn we naar de andere locatie gegaan van het Gouden Hart. Hier zitten de hogere groepen, namelijk groep 5 t/m 8 en een special needs groep. Samen met Saskia heb ik tot 13.00 uur in groep 6 mogen observeren, een klas met acht hele drukke jongens en een meester. Erg interessant om te zien. Hierna zijn we naar de Cambio gegaan. Helaas geen tijd meer gehad om naar de bank en het postkantoor te gaan omdat deze al om 14.00 uur sluiten. Dit zullen wij morgen doen (stoppen eerder met stage).

Dinsdag 16 februari (het Gouden Hart)
Vandaag heb ik in groep 1-2 geobserveerd. De leerkracht had zit verslapen, dus Claudia stond even voor de klas. Af en toe moest ze weg vanwege een telefoontje. Ik ben toen zelf opgestaan om wat met de kinderen te doen. We keken samen in een lesboek (met verhaalplaten). De kinderen waren redelijk druk en het was best moeilijk om ze hierop aan te spreken omdat ik nog geen namen wist en niet wist wat elk kind voor problematiek had. Het was dus even aftasten en improviseren. Af en toe kwam Claudia langs en na een uur was de leerkracht weer terug. Daarna ben ik verder gaan observeren. Het was een leuke en leerzame ochtend. Na stage gelukkig (nadat we bij verschillende banken waren geweest) alles kunnen regelen voor het visum. Nu snel een afspraak maken bij de vreemdelingendienst, wat een gedoe!

Woensdag 17 februari (Kinderhuis Samuel)
Vandaag de eerste dag bij Kinderhuis Samuel. Om 12 uur kwamen wij aan (40 minuten gefietst). Twee kinderen kwamen al snel naar ons toe. Zij waren op dat moment alleen thuis omdat zij nog niet naar school gaan (zijn alle twee drie jaar oud). De andere kinderen kwamen rond 13.15 uur thuis. Voor die tijd hebben Saskia en ik met de twee kinderen gespeeld. Nadat iedereen thuis was (en er een groepsleider kwam) zijn we gaan eten. Het eten wordt klaargemaakt door een kok. Na het eten hebben Saskia en ik heel de middag met de kinderen gespeeld. De kinderen vonden ons helemaal geweldig en zaten maar al te graag bij ons). Het was vandaag vooral veel observeren en kennismaken. Ik zie heel erg uit naar deze stage en ik denk dat wij heel veel kunnen betekenen voor de kinderen en begeleiders. De groep telt namelijk 20 kinderen en twee begeleiders. Ze kunnen onze hulp dus goed gebruiken. Het fietsen naar huis was erg vermoeiend, want wat was dit een indrukwekkende en zware maar erg leuke eerste stagedag!

Donderdag 18 februari (Kinderhuis Samuel)
Vandaag weer een leuke stagedag gehad. De kinderen waren heel blij om ons te zien. De oudere kinderen werden ook steeds nieuwsgieriger en kwamen uiteindelijk ook een praatje maken. Met de twee jongste kinderen hebben Saskia en ik spelenderwijs reken- en taalspelletjes gedaan. Het meisje weet veel maar heeft een spraakprobleem. Hier willen wij gedurende de stage mee aan de slag gaan. Het jongetje willen we alvast voorbereiden op de basisschool. Vandaag werden de kinderen tijdens het eten getrakteerd op een happy meal door twee mensen (ik denk van een belangenorganisatie, ga ik nog navragen). Wat waren ze blij en rustig tijdens het eten, erg mooi om te zien. Ook voor ons was er een happy meal, want ons vergeten doen ze zeker niet. Vandaag hebben Saskia en ik (bijna) alleen op de groep gestaan. De begeleider kwam later. Het is allemaal erg goed gegaan, alles went heel snel!

Zaterdag 20 februari (tour)
Vandaag voor het eerst op tour geweest. Dit zal ik nooit meer vergeten, want wat was het gaaf! Het programma zag er als volgt uit:
- Bezoek aan Nieuw-Amsterdam (openlucht museum)
- Dolfijnen spotten bij de samenvloeiing Suriname- en Commewijnerivier
- Bezoek aan Plantage Rust & Werk (rechteroever van de Commewijnerivier)
- Bezoek aan Johanna Margaretha voor een hapje eten (plantage)
- ‘s Nachts kaaimannen spotten en vangen (moerasgebied)
Eerst een bezoek gebracht aan Nieuw-Amsterdam. We hadden een leuke gids die ons heel veel kon vertellen. Het was erg interessant en ik heb veel fotootjes kunnen schieten (zie Facebook). Hierna zijn we dolfijnen gaan spotten. We hebben helaas de dolfijnen niet goed kunnen zien. Af en toe zagen we een vin van de dolfijn of net iets meer. Het was wel heerlijk om op het water te varen. Uiteindelijk zijn we naar twee plantages gevaren. Bij de eerste plantage kregen we een rondleiding en de gids liet ons veel zien, proeven en ruiken, zoals kokos(water), vruchten en planten. We hadden intussen een andere gids gekregen die achteraf niet te vertrouwen bleek te zijn. Hij had mooie praatjes die niet klopten en hij probeerde ons voor dingen (bijvoorbeeld de landschildpadden) te laten betalen. Gelukkig hadden we dit snel door en hebben wij ons gewoon aan het programma gehouden. Op de tweede plantage hebben wij heerlijk gegeten; rijst met kip en boontjes. Hierna moesten wij ons goed inspuiten met deet en lange kleren en dichte schoenen aantrekken voor de muggen die ’s avonds volop aanwezig zijn in het moerasgebied. Dit bleek gelukkig heel erg mee te vallen omdat de maan scheen (terwijl je zou denken dat er dan juist veel muggen zitten). De kaaimannen spotten was het hoogtepunt van de dag. We hebben er uiteindelijk twee weten te vangen. Deze mochten we ook vasthouden, spannend maar erg gaaf! De tour hebben we afgesloten met een Borgoe-cola op de boot, een rum die vaak gemixt wordt en die je zeker gedronken moet hebben. Tot slot hebben we met de meiden van de tour de avond afgesloten met een stapavond. Damaru (‘Ik heb een tuintje in mijn hart’) zou optreden en er was een leuke thema avond. Ik was blij toen ik uiteindelijk om 06.00 uur in bed lag. Het was een lange, indrukwekkende dag!

Groetjes vanuit het warme (maar nu ook regenachtige) Suriname!

Liefs Lieke

  • 22 Februari 2016 - 20:54

    Kim:

    Wat ben je lekker aan het genieten Lieke!
    Heerlijk om toch een beetje mee te kunnen genieten.

    Heel veel plezier en succes daar!!!

  • 22 Februari 2016 - 21:53

    Pauline:

    Hee meisje,

    Fijn dat het bevallen is, het klinkt heel leuk allemaal! Je bent wel een paar keer voor de leeuwen geworpen op stage zeg! Kun je goed zien dat de mentaliteit van die mensen anders is dan hier.
    Hopelijk lukt het van de week om even te skypen!

    Dikke kus

  • 26 Februari 2016 - 23:04

    Ria Adriaansen:

    Leuk, Lieke om je verhalen te lezen en de foto's schitterend geniet ervan en veel plezier.

  • 04 Maart 2016 - 13:42

    Jeanine Enter:

    Hoi Lieke,

    Wat een ontzettend leuke tijd maak je daar mee. Veel succes op je stage en bij de uitvoering van je onderzoek. Daarnaast wens ik je veel plezier toe bij het kennismaken met het land en de mensen.

    Hartelijke groet,

    Jeanine

  • 04 Maart 2016 - 15:20

    Tess:

    Hoi Lieke,

    Je hebt gewoon een kaaiman vastgehouden! Stoertje!
    Op je stage klinkt het alsof je gelijk in de cultuur van het eiland gedoken bent en je improvisatievermogen al goed op de proef wordt gesteld!

    Groetjes, Tess

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lieke

Hallo allemaal, Vanaf 6 februari 2016 ga ik voor 3,5 maand stage lopen in Suriname (Paramaribo). 21 mei 2016 zal ik weer naar Nederland vertrekken. Ik ga vier dagen per week stage lopen in kindertehuis 'Stichting voor het Kind' en een dag op een basisschool. Op waarbenjij.nu kunnen jullie mijn ervaringen en reisverslagen lezen. Ook zal ik regelmatig foto's met jullie delen. Veel lees en kijk plezier! Groetjes Lieke

Actief sinds 26 Jan. 2016
Verslag gelezen: 579
Totaal aantal bezoekers 5920

Voorgaande reizen:

06 Februari 2016 - 21 Mei 2016

Lieke in Suriname

Landen bezocht: