Een maand verder - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lieke Tanke - WaarBenJij.nu Een maand verder - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lieke Tanke - WaarBenJij.nu

Een maand verder

Door: Lieke Tanke

Blijf op de hoogte en volg Lieke

17 Maart 2016 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal,

Het is alweer even geleden dat jullie via deze blog iets van mij gehoord hebben. Dit omdat ik druk bezig geweest ben met mijn onderzoek, het schrijven van dagverslagen en stageverslagen. Daarnaast gaat het ‘gewone leven’ ook door en moeten er dus boodschappen worden gedaan (bijna elke dag), moet er worden gepoetst en gewassen en tot slot is er nog een klein beetje tijd over voor ontspanning. Haha, nee hoor. Ik mag hier zeker niet klagen want elke dag geniet ik van de zon, het zwembad, de hangmatten, het heerlijke eten, de mensen en de leuke uitstapjes. Door al deze mooie momenten en ervaringen vergeet ik soms de tijd, want we zijn inmiddels bijna zes weken verder. Daarom geniet ik van elke dag en laat ik alles op mij afkomen. Je zou kunnen zeggen dat ik al een beetje ingeburgerd ben. Alle stresshormonen zijn uitgeschakeld en ik maak mij (bijna) nergens druk om (no spang).

Ik zal jullie eerst eens vertellen hoe mijn week er ongeveer uitziet en wat ik zoal per dag doe. Op maandag en dinsdag loop ik stage op basisschool het Gouden Hart (adaptief onderwijs). Hier begeleid ik inmiddels drie leerlingen met leer- en gedragsproblemen. Momenteel ben ik bezig met het uitzetten van een beloningssysteem en kijk ik met welke aanpakken ik kan werken. Ook ben ik tussendoor bezig met mijn onderzoek (observeren). Na schooltijd neem ik deel aan oudergesprekken en teamvergaderingen/casuïstiek. Dit is erg interessant en leerzaam. Je ziet ook duidelijke verschillen hoe zoiets er hier en in Nederland aan toe gaat. Op woensdag en donderdag loop ik stage in kindertehuis Samuel. Samen met een studiegenoot ondersteun en vermaak ik ongeveer 21 kinderen/jongeren. We organiseren activiteiten, we observeren en staan stil bij het groepsklimaat. Erg divers dus. Ik ben erg blij met deze twee stageplaatsen. Je leert en ziet hier veel en je kan hier zoveel voor iedereen betekenen.

Op vrijdag moeten we af en toe naar het SPI (Surinaams Pedagogisch Instituut), gaan we naar praktijkscholen voor Surinaamse pabo-studenten, werken we (op stage) aan ons onderzoek en is er tijd om scholen en andere instanties te bezoeken. Wanneer we vrijdags vrij zijn gaan we donderdagavond op stap. We gaan dan eerst met de partybus (rijdt een uur lang door Paramaribo) waarna we vervolgens afgezet worden bij Havanna Lounge. Zelf vind ik dit de leukste stapavond. Je ziet hier een mix van Nederlanders en loko’s. Afwisselend gaan we op vrijdag of zaterdag op stap. De zaterdag gebruiken we meestal ook om trips te plannen. De zondag is dan uiteindelijk onze rust- en poetsdag. Daarnaast sporten we op dinsdagavond (eerst hiphop les en nu zwemmen) en gaan we op woensdagavond naar de voetbal. Hier leer je veel mensen kennen die je ook tijdens het uitgaan ziet.

Afgelopen zaterdag ben ik met zeven huisgenoten gaan ziplinen in Parabello. Al zwevend aan een kabelbaan systeem van hoog verheven kabels en platformen, scheur je tussen de bomen door en ga je over water. Super gaaf om te doen en het was er erg mooi. Ook hebben we er heerlijk Javaans gegeten. Hier had onze gids voor gezorgd. Het was zeker de moeite waard om het een keer meegemaakt te hebben. Dit weekend zullen we ook weer iets ondernemen.

Verder ben ik in deze weken ook nog een paar dagen ziek geweest. Eerst liep ik twee dagen rond met een stijve nek (ik denk van de airco) en daarna vond mijn verstandskies het leuk om eens door te komen.
Die nacht had ik heel slecht geslapen van de pijn. Ik besloot die ochtend om dus niet naar stage te gaan. Ik ben gelijk gaan bellen met verschillende mensen (moeder, stagebegeleider en uiteindelijk een tandarts). De tandarts gaf mij informatie en vertelde mij dat ik het moest laten controleren. Helaas kon ik die dag niet meer terecht dus ik moest nog een dag wachten. Omdat ik heel veel last had ben ik (op advies) naar de eerste hulp gegaan. Ik moest hier alleen 50 euro voor een consult betalen dus ik besloot om naar een apotheek te gaan voor zware pijnstillers en waterstofperoxide. Hierna gelijk naar huis gegaan en heel de dag op bed gelegen. Die dag heb ik ook niets kunnen eten en ik was erg slap van de medicijnen en het warme weer. De volgende dag had ik om 8 uur een afspraak bij de tandarts aan de Jozef Israëlstraat. Gelukkig was er een huisgenoot thuis die met mij mee wilde. De tandarts hier keek alleen naar mijn verstandskies en kwam tot de conclusie dat hij er zeker uit moest en dat ik voor nu goed moest spoelen. Ze verwees mij door naar een andere tandarts die ook tanden trekt. Aangekomen bij deze tandarts moest ik eerst een formulier invullen. Ik zou pas vrijdag geholpen kunnen worden (alleen voor controle). Hier was ik het niet mee eens omdat ik erg veel last had. Gelukkig kon ik toch na veel aandringen diezelfde dag terecht. Ik moest alleen nog twee uur wachten. Dit hebben we maar gedaan, want ik was alweer 6 ritjes (met gisteren erbij) armer. Eenmaal in de stoel keek ze naar mijn verstandskies en maakte ze het schoon. Daarna liet ze mij weten dat hij er uit moest maar dat dit pas eind april kon. Als ik de wond (want het was helemaal ontstoken) goed verzorg dan zal de pijn vanzelf weggaan en kan ik het misschien uitstellen totdat ik in Nederland ben. We hebben nog wel voor de zekerheid een afspraak gemaakt mocht ik hem hier wel in Suriname uit willen trekken. Na de bezoeken ben ik weer op bed gaan liggen. In de avond voor het eerst weer wat proberen te eten. Helaas kon en mocht ik nog niets anders eten dan vloeibaar voedsel. Gelukkig gaat het nu veel beter. Ik voel het nog wel, maar als de pijn zo minimaal blijft, dan stel ik het toch liever uit totdat ik terug in Nederland ben.

Volgende week zal Suriname in het teken staan van een mooi ‘kleurrijk’ feest, namelijk Holi Phagwa. Holi Phagwa is een hindoeïstisch feest dat jaarlijks rond maart gevierd wordt. Ook in Suriname is een groot deel van de bevolking hindoeïstisch, maar Holi Phagwa wordt lang niet alleen meer door Hindoes gevierd. Daarom is dit feest in Suriname uitgeroepen tot een nationale vrije dag. Het feest wordt gekenmerkt door veel kleuren en staat daarom beter bekend als Festival of Colors. Naast Suriname en India wordt dit Holi Phagwa overal ter wereld gevierd. Er wordt gekleurd poeder naar elkaar gegooid en overal zijn heerlijke Indiase lekkernijen verkrijgbaar. Uitgebreider verslag hierover vinden jullie in mijn volgende blog. Voor nu een fijne werkweek allemaal en tot snel!

Gi odi en veel liefs vanuit Suriname!

Gi odi (gie ohdie) = groetjes

  • 17 Maart 2016 - 15:46

    Marissa:

    Ik ben blij dat je de No Spang voelt :D

  • 17 Maart 2016 - 19:25

    Elice:

    Heeeeerlijk no spang!

  • 17 Maart 2016 - 19:33

    Elice:

    Mooi verslag meis!

  • 20 Maart 2016 - 15:45

    Ria :

    Mooie belevenissen Lieke, die ferstandskies heeft wel een slecht moment gekozen om Door te komen laten we hopen dat de ontsteking rustig blijft.

  • 21 Maart 2016 - 13:21

    Pauline:

    Hee meissie, wat heb je weer een leuk verslag geschreven! Leuk altijd om te lezen, ook al weet ik veel al via de app :-) Gelukkig gaat het alweer wat beter met je kies. Zeker te hopen dat je het uit kunt stellen tot in Nederland, daar heb je vast een fijner gevoel bij!
    Zes weken alweer, de tijd vliegt echt!! Voor je het weet ben je weer thuis ;-)
    kusss

  • 21 Maart 2016 - 16:20

    Tess:

    En toen was je al zes weken weg! Wat vliegt de tijd, maar: no spang :)
    Wat een gedoe met zo'n kies in het buitenland, goed momentje van je grenzen aangeven, chapeau! Hopen dat ie er op Nederlandse bodem uit kan.
    Wat leuk om te horen dat je twee verschillende stageplekken hebt, allebei leerzaam en volgens mij ook erg verschillend. Heel leuk!
    Je snapt dat ik graag de Holi Phagwa foto's voorbij zie komen als jullie weer in het land der levenden zijn na het feest, have fun!
    Groetjes, Tess

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lieke

Hallo allemaal, Vanaf 6 februari 2016 ga ik voor 3,5 maand stage lopen in Suriname (Paramaribo). 21 mei 2016 zal ik weer naar Nederland vertrekken. Ik ga vier dagen per week stage lopen in kindertehuis 'Stichting voor het Kind' en een dag op een basisschool. Op waarbenjij.nu kunnen jullie mijn ervaringen en reisverslagen lezen. Ook zal ik regelmatig foto's met jullie delen. Veel lees en kijk plezier! Groetjes Lieke

Actief sinds 26 Jan. 2016
Verslag gelezen: 380
Totaal aantal bezoekers 5919

Voorgaande reizen:

06 Februari 2016 - 21 Mei 2016

Lieke in Suriname

Landen bezocht: