Dag 1 (en 2) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lieke Tanke - WaarBenJij.nu Dag 1 (en 2) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lieke Tanke - WaarBenJij.nu

Dag 1 (en 2)

Door: Lieke Tanke

Blijf op de hoogte en volg Lieke

08 Februari 2016 | Suriname, Paramaribo

Morgu allemaal,

Daar zit ik dan, aan mijn bureau in een heerlijk warme kamer. Het is hier precies 08.00 uur, een mooie tijd om jullie iets te vertellen over mijn vliegreis naar het mooie Suriname.

6 februari 2016, de dag van vertrek. Om 06.00 uur ging mijn wekker. Snel wat gegeten, de laatste spullen in mijn koffer gedaan en afscheid genomen van mijn broer Jelle. Rond 07.30 ben ik samen met mijn moeder, mijn broer Hylke en vriendin Marissa naar Schiphol gereden. Eenmaal aangekomen was het wachten op de andere drie meiden met wie ik naar Suriname zou gaan. Allereerst hebben we onze koffers laten inchecken. Dit bleek nog best lastig te zijn. Mijn koffer was iets te zwaar. Ik moest uiteindelijk drie pakken kauwgum in mijn handbagage doen, want ja… wat die drie pakken kauwgum wel niet wegen! Afijn, toen kwam het volgende… het visum klopte niet volgens de baliemedewerkster.
Nadat ze een telefoontje gepleegd had, bleek zij het mis te hebben.. Het visum moest verder afgehandeld worden in Suriname (wat ik haar ook al had aangegeven). Op dat moment gaan je nekharen toch echt even overeind staan…..
Na afscheid genomen te hebben van iedereen (toch wel even een moeilijk momentje) kwam het besef pas echt; mijn avontuur kon vanaf nu beginnen. Rond 11.30 (Nederlandse tijd) zijn we gaan vliegen. We hebben een goede vlucht gehad. We werden flink verwend met heerlijk eten en bijna om het uur wat te drinken. Na twee films, wat geslapen en gekletst te hebben was het alweer 16.30 (Surinaamse tijd), tijd om te landen. Het is in Suriname vier uur vroeger en na het verzetten van de klok in Nederland naar zomertijd is het tijdsverschil vijf uur. En toen was daar het moment…. de deuren van het vliegtuig gingen open. Wat was dat heerlijk: je voelde een heerlijk warm windje, je rook de natuur en je zag een prachtig groen landschap. Toen kwam het lange wachten bij de paspoortcontrole. We hebben zeker twee uur in de rij moeten staan (en wat was het er warm…). Na het lange wachten konden we onze koffers pakken en op zoek gaan naar onze taxichauffeur. Maar wie was het? Alle mannen wilden maar al te graag dat we met hen mee zouden rijden! Gelukkig was daar onze taxichauffeur, een aardige jonge man. We hebben ons moeten verdelen over twee taxi’s omdat er nog een student mee zou rijden. Tijdens de rit naar ons studentenhuis (ongeveer een uur rijden) heeft onze taxichauffeur ons veel verteld en laten zien. Bijvoorbeeld een Indianenwijk, veel natuur en weinig wegen met heel veel verkeer. Daarbij moest ik heel erg wennen aan het links rijden en het inhalen.

Uiteindelijk waren we aangekomen bij ons studentenhuis (21.00 uur). Op dat moment was er helemaal niemand te bekennen. De taxichauffeur had iemand gebeld en na een paar minuten stond deze op de stoep. We kregen onze kamers toegekend en zijn vervolgens wat spullen gaan inruimen. Later kwamen er wat huisgenoten thuis. Hier hebben we even mee gekletst en vervolgens boodschappen mee gedaan (want wat hadden wij alweer een honger en dorst!). Voor het eerst in het donker over straat. Dat was wel even wennen. Op alle hoeken van de straat stonden jongens/mannen die ons aanspraken. Ook stopten er regelmatig auto’s. Gelukkig waren we met z’n achten, want alleen over straat lopen moet je zeker niet doen. Tot slot hebben we nog even met elkaar buiten gezeten. In die twee uurtjes ben ik helemaal lek geprikt en tot de dag van vandaag zijn er nog tien keer zoveel muggenbeten bij gekomen, heerlijk!!
Tijdens mijn nachtrust ben ik veel wakker geworden van de warmte en van alle nog onbekende geluiden. Mijn kamer is voorzien van een ventilator die eigenlijk niet veel helpt helaas. Het is dus bijna niet uit te houden. In mijn kamer is wel een airco aanwezig, dus wie weet dat ik die voor een kleine vergoeding kan gebruiken. Na een korte nachtrust (07.00 uur wakker) ben ik wat gaan appen en schrijven. Deze dag zouden we het rustig aan doen. Wat zwemmen, boodschappen doen, de kamer poetsen (want die was niet zo schoon) en inruimen. We zullen de eerst komende dagen nog lekker vrij zijn om de buurt te verkennen, leuke dingen te doen en iedereen in het studentenhuis te leren kennen. Tot zover mijn eerste momenten van mijn nu al onvergetelijke tijd in Suriname!

Liefs Lieke

Morgu= goedemorgen

  • 08 Februari 2016 - 21:27

    Malou:

    Jeetje wat een avonturen in die korte tijd! Gelukkig heb je een fijne vlucht gehad. En het lijkt me ook erg fijn om met een groep meiden te zijn! Ben benieuwd naar de verhalen over het stage lopen en al die lieve kindjes daar! Super stoer dat je dit doet! Moest nog aan je denken tijdens het carnavallen van het weekend (gelukkig kwam er nu geen groep jongens mee naar het appartement van Eeke

  • 08 Februari 2016 - 21:44

    Christine:

    Pfff, spannend allemaal! Wat zal je moeten wennen, zeg, maar wel heel leuk natuurlijk; deze (en alle volgende!) ervaringen zullen je altijd bij blijven. Succes en ik kijk uit naar je volgende verslag.

  • 08 Februari 2016 - 22:20

    Mickey:

    Wat een leuke en spannende ervaringen heb je al meegemaakt zeg! Ik weet zeker dat er nog veel meer toffe dingen op je pad gaan komen daar.

    Geniet er van! Ik ben benieuwd na je volgende verhalen!

    Liefs xx

  • 08 Februari 2016 - 22:40

    Marissa:

    Wat leuk om dit te lezen Liek!

    Erg trots op je.

    Ik blijf je uiteraard lekker volgen.

    Liefs xxx

  • 09 Februari 2016 - 00:44

    Femke:

    Wat herkenbaar allemaal! Zo leuk om te lezen.
    Ik hoop dat je de airco kan gebruiken (scheelt ook met de muggen:)).

    Heel veel plezier met ontdekken, ik hou de verhalen in de gaten!

    Liefs

  • 09 Februari 2016 - 08:18

    Suzanne :

    Super leuk om te lezen meis

  • 09 Februari 2016 - 12:39

    Ruud Tanke:

    Een stage in Nederland is toch wat anders dan b.v. BOZ. Maar een stage in Suriname is toch veel mooier. En dan moet je de hitte en de insecten maar voor lief nemen.

  • 09 Februari 2016 - 23:58

    T. Marsita:

    zo bekend genietze mei gudu T wacht op een pic

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lieke

Hallo allemaal, Vanaf 6 februari 2016 ga ik voor 3,5 maand stage lopen in Suriname (Paramaribo). 21 mei 2016 zal ik weer naar Nederland vertrekken. Ik ga vier dagen per week stage lopen in kindertehuis 'Stichting voor het Kind' en een dag op een basisschool. Op waarbenjij.nu kunnen jullie mijn ervaringen en reisverslagen lezen. Ook zal ik regelmatig foto's met jullie delen. Veel lees en kijk plezier! Groetjes Lieke

Actief sinds 26 Jan. 2016
Verslag gelezen: 403
Totaal aantal bezoekers 5930

Voorgaande reizen:

06 Februari 2016 - 21 Mei 2016

Lieke in Suriname

Landen bezocht: